Inbördes testamente mellan makar

Vi är ett gift par sedan 40 år. Vi är 65 respektive 70 år Vi har inget testamente för närvarande. Vi är helt klara på att vi ska ärva varandra och att den andra partnern ska förfoga med äganderätt efter den andres frånfälle. Min hustru har en halvsyster - med 2 barn (17 och 19 år gamla) Jag har en bror som är adopterad . Så är även jag. Min bror har 2 vuxna döttrar - som har 2 barn- Vår vilja är att vi ska ärva varandra fullt ut. Att den efterlevande av oss ska ha förfoganderätt - äganderätt över arvet. Vi vill inte att bror, halvsyster med barn ska ärva något. Vi vill att den del som återstår efter oss båda ska skänkas till välgörande ändamål - som kommer att specificeras i testamentet. Hur ska vi formulera detta testament, så det klart och tydligt överensstämmer med vår vilja och som är juridiskt riktigt

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag skulle föreslå att ni upprättar ett inbördes testamente mellan er. Ett Inbördes testamente är beteckningen på ett testamente där två eller flera personer i ett gemensamt testamente förordnar om sin egendom.

Det vanligaste är att två makar förordnar om att vid den förstes bortgång ska den efterlevande ärva allt och att vid den sistes bortgång ska förfaras på visst sätt. På så sätt kan ni se till att den efterlevande maken ärver all kvarlåtenskap med full äganderätt. När den efterlevande maken sedan går bort reglerar testamentet även vad som händer med dennes kvarlåtenskap.

Jag föreslår att ni kontaktar en jurist som hjälper er vid upprättandet av testamentet så att allt går rätt till. Om ni vill upprätta ett eget testamente så bör formuleringen tydligt uttrycka att den efterlevande maken ärver all kvarlåtenskap med full äganderätt och att sedan vid dennes frånfälle ska all kvarlåtenskap skänkas till de välgörande ändåmål ni har bestämt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare