Inbördes testamente med rätt till efterarv

Min make avled för tre år sedan. Vi har inga gemensamma barn, jag har två egna. Han hade ett biologiskt barn med sin första fru och hon hade ett barn sedan tidigare. Hans biologiska barn har fått ut sin laglott. Vi skrev ett testamente där vi ville att dom skulle få ut det dom har rätt till efter att vi båda är borta (nu blev det inte riktigt så). Vi har inget äktenskapsförord. Kan jag upprätta ett nytt testamente där jag helt enkelt "tar bort" hans icke-biologiska barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter på din fråga som att du och din make upprättat ett inbördes testamente tillsammans. Ett sådant innebär att man ärver varandra då en skulle gå bort. Om jag förstår din fråga rätt står det i testamentet att din makes icke-biologiska barn (samt hans biologiska barn) ska få ärva då ni båda är borta. Detta innebär i så fall att du ärver din make och att du får hans del med så kallad "fri förfoganderätt". Det du ärvt från honom har du inte full äganderätt över då hans icke-biologiska barn enligt testamentet har rätt till ett så kallat efterarv.

I dagens testamente står det att din makes icke-biologiska barn (samt hans biologiska) ska ärva efter både honom och dig då ni båda har gått bort. Den del som du ärvt efter din make med fri förfoganderätt kan du inte testamentera bort till någon annan, denna del kommer att ges enligt ert inbördes testamente. Den del du äger själv kan du fortfarande testamentera bort till vem du vill, dock kommer dina biologiska barn alltid kunna få ut sin laglott. När det gäller din del kan du alltså "ångra dig" och ta bort din makes icke-biologiska barn.

Sammanfattningsvis kan du ta bort hans icke-biologiska barn från ditt eget testamente, alltså vem som ska få ärva dig och din del av kvarlåtenskapen. Den andel som du ärvt från din make har du ärvt med fri förfoganderätt och den kan du inte testamentera bort till någon annan, här kan du alltså inte ta bort det icke-biologiska barnet från testamentet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare