Inbördes testamente med fri förfoganderätt

Hej

Min sambo o jag hade ett inbördes testamente där vi skrivit att vi ärver varandra med den del som överstiger arvslotten och med fri förfoganderätt. Vi har inga gemensamma barn, men barn på varsitt håll. Han gick bort för ca ett år sedan. Jag ärvde då 50% efter honom och hans barn fick sin arvslott, dvs resterande del. I testamentet finns en paragraf där det står..."efter bådas död ska kvarlåtenskapen fördelas mellan våra bröstarvingar enligt nu gällande lag". Vad innebär detta den dag jag går bort? Har hans barn då rätt till något efter mig och i så fall, hur räknar man fram den del som de ska ha?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om arv hittar du i ärvdabalken(den hittar du här). Detta inbördes testamente innebär att din sambos barn kommer ha rätt till efterarv när du går bort. Det betyder i princip att hans barn, efter din bortgång, har rätt till den del som du fick ärva med fri förfoganderätt. Efterarvet räknas ut i kvotform då man ser över hur stor andel du fick ärva respektive hur stor förmögenhet du hade vid tillfället. Detta kan bli lite rörigt och jag vill därför demonstrera med hjälp av ett exempel:

Låt säga att du ärvt 100 000 kr med fri förfoganderätt av din sambo. Vid tidpunkten för dödsfallet hade du egen egendom värd 200 000 kr. Du har nu totalt en förmögenhet värd 300 000 varav 1/3 har du ärvt med fri förfoganderätt(100 000/300 000). Din sambos barns rätt till efterarv motsvarar därför 1/3 av din förmögenhet.
Låt oss nu säga att även du går bort. Vid detta tillfälle uppgår din förmögenhet till 400 000 kr. Det första som sker är att de som har rätt till efterarv ska få ut sin del, i detta fall 400 000x1/3 = 133 333kr. Resterande värde, dvs. 266 666 kr tillfaller dina närmsta arvingar vilket är dina barn.

Sammanfattningsvis; Testamentet innebär att din sambos arvingar får rätt till efterarv, dvs. de får rätt att ärva sin del då du går bort. Själva uträkningen görs genom att andelar räknas ut, som sedan appliceras på arvet och den totala förmögenheten. Har du ytterligare funderingar rekommenderar jag dig att kontakta någon av de jurister Lawline samarbetar med, du kan boka tid på ett kontor direkt viahttp://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Mathilda AnderssonRådgivare