Inbördes testamente - fri förfoganderätt

Hej, Min far har efter min mors bortgång (de var äkta makar) skrivit ett tilläggstestamente till deras inbördes testamente. I det har han ändrat fördelningen till oss syskon, deras två bröstarvingar, till min nackdel. Enligt det inbördes testamentet ska den efterlevande maken "sitta i orubbat bo". Betyder det att far har haft fri äganderätt och kan ändra på det som de tidigare skrivit tillsammans? Far har nu avlidit. Kan jag klandra ett tilläggstestamente? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Ett inbördes testamente brukar beskrivas som ett testamente som två makar gör gemensamt, ofta för att se till att den efterlevande maken får förfoga över den avlidne makens egendom till sin egen död. Begreppet orubbat bo syftar just till denna situation. Behovet av sådana inbördes testamenten minskade dock kraftigt när nuvarande regler om efterlevande makes arv infördes, idag ärver t.ex. den efterlevande maken med fri förfoganderätt. Att ärva med fri förfoganderätt innebär en rätt för den efterlevande maken att förfoga fritt över alla hemmets tillgångar t.ex. köpa, sälja, förbruka egendom etc. Bröstarvingarna får sedan ärva det som är kvar när den efterlevande dör (genom efterarv). Förfoganderätten för den efterlevande maken är dock inte att jämställa med en absolut äganderätt i den meningen att den efterlevande maken normalt inte får förfoga över arvet, (halva boet) genom att testamentera bort det. Detta medför att den fria förfoganderätten inte ger din far rätt att testamentera bort arvet efter din mor. (3 kap. 2§ st. 1 ÄB)

Ett inbördes testamente utgör i realiteten två testamenten som är skrivna på ett papper. Var och en av makarna är alltså berättigad att återkalla eller ändra sitt eget testamente. Din far har rätt att bestämma hur den andel han förordnar över ska fördelas inom arvslagens ramar, men inte över den avlidne makens andel. Efterarvet som består i den andel av din fars egendom som utgörs av arv efter din mor ska alltså fördelas enligt det ursprungliga testamentet. Tilläggstestamentet rör egendom som din far inte ärvt av din mor. Denna del kan din far testamentera som han själv önskar så länge testamentet respekterar reglerna om laglotten som garanterar bröstarvingar hälften av sin lagliga arvslott. (7 kap 1§ ÄB)

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637) för ÄB

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga

MVH/ Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare