Inbördes testamente, efterarv och särkullbarn

Hej. Min hustru och jag har inga gemensamma barn. Hustrun har ett barn och jag har en syster. I vårt inbördes testamente tänker vi skriva att den av oss som överlever den andre ska tilldelas den andres kvarlåtenskap med fri förfoganderätt utom att hustruns barn ska få ut sin laglott om min hustru dör först. A. Hur fördelas arvet mellan min hustrus barn och min syster om hustrun dör först och dottern fått ut sin laglott när jag sedan dör? B. Om det omvända inträffar, d.v.s. att jag dör först, hur fördelas sedan arvet mellan hustruns barn och min syster eller mina syskonbarn om systern också dött?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om arv och testamentet finns i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637

Om din hustru avlider först: Som särkullbarn har din hustrus dotter rätt att få ut halva arvslotten (laglotten) direkt, 7 kap 3 § ÄB. Detta har ni dock redan reglerat i ert testamente. Den andra halvan av arvslotten tillfaller dig med fri förfogande rätt och dottern har rätt till efterarv när du avlidit. Efterarvet räknas ut i kvotdelar.

Exempel: Hustruns kvarlåtenskap är 1 miljon kr och du äger själv 1 miljon kr. Hälften av kvarlåtenskapen utgör dotterns laglott som tillfaller henne direkt och hälften tillfaller dig med fri förfoganderätt. Din förmögenhet blir alltså 1 500 000 kr och efterarvets kvotdel blir 1/3 (500 000/1 500 000). När du avlider har din förmögenhet ökat till 180 000 kr. Vi börjar med att räkna ut särkullbarnets efterarv som alltså är en 1/3 av din kvarlåtenskap, dvs. 600 000 kr. Resterande 1 200 000 kr tillfaller din syster om hon är din enda arvinge eller dina syskonbarn om systern är avliden, 2 kap 2 § 2 st. ÄB.

Om du avlider först: Det framgår inte av din fråga om du och din hustru skrivit in i ert testamente att din syster har rätt till efterarv. Om detta inte framgår av testamentet tillfaller hela din kvarlåtenskap hustrun, då endast barn har laglig rätt till efterarv, se 3 kap 1 § ÄB. När din hustru avlider kommer hela hennes förmögenhet att tillfalla hennes dotter, 2 kap 1 § ÄB. Om du vill att din syster (alternativt syskonbarn) ska få rätt till efterarv måste detta framgå av testamentet.

Hoppa du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare