Inbördes testamente

Hej Efter att blivit änkeman har jag tillsammans med en kvinna i samma situation köpt ett hus. Vi vill att den av oss efterlevande skall förfoga över huset och bo kvar så länge den efterlevande orkar. Vi har var sitt barn inga gemensamma. Efter den sist avlidne skall arvet alltså huset delas lika på vårt vardera barn. Övrig kvarlåtenskap skall ej innefattas av detta avtal. Hur gå till väga

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

I ert fall låter det som att ni vill upprätta ett så kallat inbördes testamente. Ett inbördes testamente är ett testamente som upprättas av två eller flera personer gemensamt. Det vanliga är att det är två personer som lever i en relation som upprättar ett inbördes testamente. Testamentet används främst när två personer ömsesidigt vill förordna sin respektive kvarlåtenskap till förmån för varandra. Extra viktigt är detta för sambor, som inte ärver varandra enligt lag, om de vill att den efterlevande sambon skall ärva den avlidne sambons kvarlåtenskap.

Ett inbördes testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen. I vittnenas samtidiga närvaro ska den som upprättat testamentet underteckna testamentet eller vidkännas sin underskrift. Vittnena ska styrka handlingen med sina namn. Vittnena ska vidare veta att det är ett testamente de bevittnar, de behöver dock inte känna till innehållet i testamentet.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare