Inbördes testamente

Hej ! Min man och jag har inga gemensamma barn. Mannen har två söner. Vi har inbördes testamente. Den av oss, som överlever den andre, skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap. Det är vår önskan att bröstarvinge inte skall utkräva sin laglott förrän i samband med den efterlevandes frånfälle. Efter bådas frånfälle skall den egendom som härrör från maken tillfalla och fördelas mellan hans barn och från mig enligt: -En tredjedel skall tillfalla och lika fördelas av mina syskonbarn. -En tredjedel för vardera två namngivna organisationer. Hur vet man vad som härrör från respektive egendom när man ärver med fri förfoganderätt?? Hur fördelas arvet om manen dör först. Om det omvända inträffar d.v.s. jag dör först. Tacksam för exempel på ovan med kvarlåtenskap. Tack på förhand .

Lawline svarar

Hej,

Det finns inget tvång att följa ett inbördes testamente när den ena parten har avlidit. Det innebär att om du avlider först, tillfaller allt din man. När han därefter avlider kommer hans söner ha rätt till hälften av hans tillgångar, vilket även innebär de tillgångar du har testamenterat. Därefter kommer del delen som finns kvar att tillfalla dem som din man testamenterat till, vilket kan vara annorlunda än det som var din tanke med pengarna. Du kan därmed inte vara helt säker på att dina syskonbarn eller dessa organisationer kommer få några pengar när han sedermera avlider.

Om din man avlider först har du rätt till hans tillgångar men hans söner kan klandra sin rätt till laglotten, dvs. hälften av hans tillgångar. Det innebär att hälften av hans tillgångar kommer att tillfalla hans söner och hälften till dig. Därefter kommer dessa tillgångar att fördelas enligt ditt testamente när du avlider.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare