FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/03/2018

Importering av SARM

Hej,

Jag undrar om införandet av s.k. "SARM's" är olagligt till Sverige? SARM's är dopingklassat enligt WADA's dopinglista, men (bör) ej falla under dopinglagen då de inte stämmer överens med dess kvalifikationer.

SARMs agerar genom att höja känsligheten hos de androgena receptorerna i kroppen (https://en.wikipedia.org/wiki/Selective_androgen_receptor_modulator). Innebär detta att de faller utanför dopinglagen eller kan man fortfarande bli straffad för införsel av dessa?

Har skrivit till läkemedelsverket för att få svar på den nuvarande klassifikationen. Men om det inte är läkemedelsklassat borde det väl inte vara olagligt?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag känner inte till SARM, men om det som du säger inte är en av de typer av preparat som räknas upp i dopningslagen (alltså syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormon och kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon. Se 1 § dopningslagen) så kan man inte straffas enligt dopningslagen. Om WADA (World Anti-Doping Agency) klassar det som ett dopningspreparat får man däremot inte ha preparatet i kroppen när man tävlar inom någon tävling som arrangeras av något av Riksidrottsförbundets förbund.

Vad jag förstår utifrån en snabb sökning på internet kan dock alla eller vissa SARM:s leda till ökad testosteronnivå. I så fall är de förbjudna enligt 1 § dopinglagen.

Om SARM trots allt inte är dopningsklassat, och läkemedelsverket inte klassar det som läkemedel, har jag svårt att se varför import skulle vara förbjuden.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare