FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt22/06/2014

Import av elektronik från Kina

Hej,

Jag håller på att starta ett företag som importerar elektronik från en fabrik i Kina som jag har kontakt med. Jag undrar om det finns några lagar på att om jag till exempel importerar en mobiltelefon som är min egna design och märke, måste jag ha någon form av tillstånd eller gå igenom någon slags kontroll för att få sälja den i Sverige?

Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om du funderar på att importera produkter från ett icke-EU-land bör du se till att de är CE-märkta. CE-märkningen intygar att produkten överensstämmer med de lagstadgade kraven på säkerhet, hälsa och miljö, men även andra produktegenskaper. Vidare ska även teknisk dokumentation för produkten i fråga samt en EU-försäkran om överensstämmelse upprättas. Den CE-märkta produkten ska även åtföljas av en bruksanvisning på ett officiellt EU-språk.

Du bör vid kontakt med tillverkaren även se om CE-märkning som utfärdats innan 2013 inkluderar RoHs (Restriction of Hazardous Substances Directive).

Du hittar mer information om vilka bestämmelser som är aktuella på Elsäkerhetsverkets och Marknadskontrollrådetshemsidor. Du bör även kontakta Kommerskollegium för information om vilka dokument som ska åtfölja produkten samt kontakta Tullverket om importen omfattas av några importrestriktioner, importavgifter och hur tulldeklaration ska ske.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare