Ignorerad testamentesexekutor

Innan min mormor gick bort testamenterade hon att Josefssons begravningsbyrå skulle ta hand om allt. Begravning Samt boupptäckning. Min mamma som är bröstarvinge. Gick inte med på det och begärde att en advokat från tingsrätten skulle ta hand om bouppteckningen. Det är en advokat från tingsrätten som nu håller i bouppteckningen. Vem betalar den advokaten från tingsrätten?. Mormor ville ha Josefssons, jag och min syster med. Men inte vår mamma.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om förvaltningen av dödsbon finner man i Ärvdabalken [ÄB], kap 18 och framåt. Som huvudregel är det bröstarvingarna som blir vad man kallar dödsbodelägare, och det är deras ansvar att förvalta dödsboet- ÄB 18 kap 1 §. Men när någon som gått bort i sitt testamente utsett en specifik person till att ta hand om sitt dödsbo kallas denna person en testamentesexekutor. Testamentesexekutorn har då fått rätten att istället för dödsbodelägarna hantera förvaltningen av dödsboet, ÄB 19 kap 1 §.

Jag rekommenderar därför att ni ber begravningsbyrån kontakta Tingsrätten och påpeka den uppgift de har fått genom testamentet.

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare