FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/02/2017

Idrottsföreningars - försäkringsskydlighet?

Hejsan, jag undrar hur lagen är inom boxningsklubbar. Är de skyldiga att ha sina medlemar försäkrade. Det är så att jag bröt min näsa och den är sne resten av mitt liv. Men jag får inte ut något skadestånd. De säger att de inte har en sjukvårdsförsäkring.. Det var en olycksfallsskada då jag sparrades.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad gäller försäkringsskydd för medlemmar i en idrottsförening finns det tyvärr inget i lagen som säger att idrottsföreningen är skyldig att teckna en försäkring för sina medlemmar till skillnad från arbetsgivare gentemot sina arbetstagare. Detta är bara något som rekommenderas för idrottsföreningar ifall olyckan är framme.

Många idrottsföreningar har en kollektiv grundförsäkring som alla medlemmar omfattas automatiskt av genom deras medlemskap i klubben. Dessa idrottsföreningar har ofta försäkringen genom att de är anslutna till ett nationellt förbund, t.ex. Aktiv Ungdom, 4H, Svenska Scoutförbundet osv. Som ett exempel är idrottsföreningar som är anslutna till Riksidrottsförbundet (RF) försäkrade genom en kollektiv grundförsäkring som RF har tecknat med Folksam. Försäkringens del om olycksfall avser inte aktiva idrottsutövare (tävlande) som oftast blir försäkrade genom respektive specialidrottsförbunds licensförsäkringar.

Om föreningen inte tillhör ett nationellt förbund så bör klubben själv kontakta ett försäkringsbolag och teckna en försäkring.

Jag beklagar att det i detta fall inte tycks finnas någon försäkring i din klubb som täcker olycksfall. Om du har någon egen olycksfallsförsäkring bör du anmäla skadan dit istället. Ofta ingår olycksfallsförsäkring genom ens medlemskap i vissa fackförbund.

Hoppas det löser sig för dig!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare