Identitetsintrång

Min fd man och barnens pappa har beställt saker och tjänster i våra namn under flera år. Nya krav kommer till oss, och en del beställningar har gjorts då vi fortfarande bodde tillsammans. Bevisbördan är svår, och jag undrar - finns det något jag eller våra vuxna barn kan göra för att slippa betala för hans köp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man ska inte behöva betala för andras köp utan samtycke till det. Jag skulle rekommendera er att polisanmäla varje sådan händelse som sker. Samt kontrollera med skatteverket att ni är folkbokförda på rätt adress liksom att inga eftersändelser görs via tex adressändring. Viktigast är att polisanmäla varje gång liksom att bestrida varje faktura. Att rekommendera är även att kontakta polisen för mer information om vilka åtgärder som bör vidtas.

Lycka till!

Gabriella LundqvistRådgivare