Identifiering av avtalsprestationen - vad ska betalas för?

Har lämnat en bil på kostnadsförslag fick ett pris på 13000 kr med en ny styr boxs till luftfjädringen, sa ok firman säger sen det funkar ej , ger upp, vi kommer ej längre kan ej fixa felet.. ska jag betala det för ett jobb som ej är utfört?

Lawline svarar

Hej! Det beror vad det är som du ska betala för. Om det är så att du enligt er överenskommelse skulle betala för dessa förbättringar, så behöver du inte betala, eftersom de inte genomfört dessa. Om det däremot var så att du skulle betala för själva undersökningen, kostnadsförslaget och/eller för att de i vart fall skulle försöka göra dessa förbättringar (oavsett om några förbättringar verkligen skulle genomföras), så kan du vara skyldig att betala.

Av din fråga så anar jag att avtalsvillkoren inte varit helt klara för er båda. Fråga dem gärna vad det är som de begär ersättning för, det vill säga vad deras genomförda avtalsprestation består i. Jag rekommenderar att försöka komma överens med den andra avtalsparten. Om de skulle stå fast vid att du ska betala 13 000 kronor, så kanske de i alla fall kan tillhandahålla någon ytterligare tjänst, mot att du betalar. Om du anser att företaget inte har följt er överenskommelse - inte gjort vad ni kommit överens om - så bör du så snart som möjligt reklamera, det vill säga göra företaget uppmärksamt på detta.

Lars BålmanRådgivare