Ideell förening äger aktiebolag - vem utser styrelsen i bolaget?

Hej

Om en ideell förening äger ett aktiebolag, vem är det då som utser styrelse i bolaget. Är det föreningens årsstämma eller föreningens styrelse som är vald på årsstämman. Är det upp till föreningen att faställa detta i sina stadgar eller finns det reglerat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bolaget och föreningen är olika juridiska personer. Respektive styrelse och stämma ska således hållas åtskilda.

Bolagets styrelse utses av bolagsstämman, dvs. aktieägarna (ABL 8 kap. 8 §). Enda aktieägare i ert fall är föreningen. Föreningens årsstämma kan inte representera föreningen på bolagsstämman, men det kan däremot föreningens styrelse. Det blir således föreningens styrelse som i detta fall utser bolagets styrelse. Det ska dock sägas att föreningens styrelse är underordnad eventuellt direktiv som getts av föreningens årsstämma.

Styrelsens och årsstämmans inbördes roller i föreningar är reglerade i lag och/eller utarbetade i praxis. En stadgeändring skulle såvitt jag kan se inte påverka saken i ett fall som detta.

Vänliga hälsningar,

Peter HolmerRådgivare