FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag19/01/2014

Ideell förening äger aktiebolag

Kan en idell förening äga alla aktier i en aktiebolag,och inkasera överskottet från aktiebolag,och kan samma personer sitta i styrelsen i både aktiebolaget och idella föreningen.

Lawline svarar

Hej,

Först och främst vill jag börja med att tacka för din fråga!

En juridisk person (exempelvis en ideell förening) kan äga ett aktiebolag och alltså ha rätt till vinsten i aktiebolaget. Det finns inget hinder för att samma personer sitter i styrelsen i båda bolagen.

Vänliga hälsningar,

Marith Welin-BergerRådgivare