Hyresvärds rätt till tillträde av uthyrd bostad

Hej,

Äger en villa som idag hyrs ut. Skriftligt kontrakt finns med en uppsägningstid om 3 månader. Finns även ett avtal om avstående från besittningsskydd. Skrevs vid inflyttningen för ca 6 månader sedan.

P.g.a. av ändrade förhållanden måste fastigheten säljas och hyresgästerna kommer sägas upp.

Men eftersom fastigheten ska säljas måste den värderas, fotograferas och senare då även visas för ev. spekulanter.

Nu vägrar hyresgästerna oss tillträde för fotografering.

Enligt JB 12 kap 26§ står det "När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid." Nu är de inte uppsagda, men de har talat om att de inte kommer tillåta fotografering eller visning så länge de bor kvar.

Har sökt svar på detta på er sida och hittade 2 frågor som gäller just detta, men med 2 svar som är raka motsatsen till varandra.

SKYLDIGHET FÖR HYRESGÄST ATT VISA HUS SOM SKA SÄLJAS 2013-01-13 och

TILLTRÄDE TILL LÄGENHET 2014-04-19

I den första frågan så är svaret att hyresgästen inte har skyldighet att visa huset eftersom det rör en försäljning och inte uthyrning.

Den andra frågan är svaret att tolkningen torde vara densamma, hyresgästen måste tillåta visning oavsett om det är uthyrning eller försäljning.

Läser jag på hyresnämndens sida under frågor och svar så skriver dem att hyresgäst inte är skyldig att visa om det inte gäller uthyrning.

Vilket gäller? Har letat efter domar men inte kunnat hitta något, har detta blivit prövat tidigare?

mvh/roger

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ser att du har stött på motstridiga uppgifter kring hyresgästs skyldighet att bereda hyresvärden tillträde till den uthyrda bostaden. Förhållandet regleras som du säger av Jordabalk 12 kap. 26 § och hyresgästen har ingen skyldighet att bereda hyresvärden tillträde för att underlätta dennes försäljning av bostaden. Jag har inte heller hittat några domar som beskriver rättsläget utan svaret är hämtat ur doktrin. Möjligtvis är frågan ännu inte prövad.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med frågor om rätten till tillträde är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare