Hyresvärds kö samt lägenhetsbyte

Hej, jag bor i en trea hos en hyresvärd och vill nu byta till en tvåa i samma hus (när sådan blir tillgänglig). Tyvärr säger hyresvärden att jag inte får ställa mig i kö pga. Jag redan bor hos dem. jag måste isåfall flytta och sedan ställa mig i kö för en tvåa då. Är detta ok?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Hur hyresvärden väljer att reglera sin kö och hur den ska fungera, får hyresvärden bestämma relativt fritt. Det kan däremot vara möjligt för dig att genomföra ett byte av lägenhet med någon som har en tvåa hos samma hyresvärd och vill ha en trea, så att alltså du får tvåan och den andra hyresgästen trean.

Lägenhetsbyte regleras i jordabalken (1970:994) 12 kap. 35 §, se här. Regeln innebär att du som hyresgäst får överlåta hyresrätten till din lägenhet för att genom byte få en annan bostad, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Tillstånd ska lämnas av hyresnämnden, om du som hyresgäst har beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet. Alltså, om du har hittat någon annan person som hyr en tvåa av din hyresvärd som vill byta lägenhet med dig, kan du ansöka om tillstånd för detta hos hyresnämnden. Eller självklart i så fall först fråga din hyresvärd om ett byte. Förutom detta finns inga regler i hyreslagen som nämner hur hyresvärden väljer att utforma sitt kösystem. Jag uppmanar dig i stället att prata med hyresvärden om lägenhetsbyte eller försöka få till en annan överenskommelse så att du möjligen kan få en tvåa av samma hyresvärd.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare