Hyresvärdens underhållsplikt vid mögel i hyresrätt

Hej! Min kollega bor i en hyresrätt där det finns mögel i badrummet. Det är så pass mycket att det syns väl och luktar starkt. Mögel kan ju orsaka hälsobesvär. Är hennes hyresvärd/fastighetsägare skyldig att renovera badrummet så att det blir fritt från mögel? Inget är renoverat i lgh på 12 år. Hyresvärden vägrar för tillfället. Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hyresvärden har en så kallad underhållsplikt. Enligt 12 kap. 9 § jordabalken (JB) ska hyresvärden senast på tillträdesdagen tillhandahålla bostaden i fullt brukbart skick enligt den allmänna uppfattningen i orten. Hyresvärden har även en sådan skyldighet att hålla lägenheten i ett sådant skick under hyrestiden (12 kap. 15 § JB).

Hyresgästen har samtidigt en vårdnadsplikt. Av vårdnadsplikten följer att hyresgästen ska vidta sådana åtgärder som behövs för den löpande skötseln av lägenheten, som att t.ex. städa och hålla den ren. Detta framgår av 12 kap. 24 § JB.

När det förekommer mögel i en sådan omfattning som ni beskriver bör det rimligtvis falla inom hyresvärdens underhållsplikt.

Om hyresvärden vägrar åtgärda detta råder jag er att kontakta hyresnämnden som bland annat erbjuder kostnadsfri rådgivning. Enligt 12 kap. 18 a § JB kan hyresnämnden på hyresgästens ansökan förelägga hyresvärden att vidta de åtgärder som behövs för att lägenheten ska uppnå den lägsta godtagbara standard som framgår av paragrafens sjätte och sjunde stycke.

12 kap. JB finner ni https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1.

Vänligen,

Rådgivare