Hyresvärdens rätt till tillträde av lägenhet

hur är det när nu när jag sagt upp min lägenhet. Jag har tre månaders uppsägning och betalar full hyra. Är jag skyldig att låta hen gå in och visa för andra redan från månaden 1?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Som hyresgäst råder du i princip över den hyrda lägenheten exklusivt, däremot har du vissa skyldighet att finna dig i att hyresvärden får tillträde till din lägenhet i vissa situationer. Hyresvärdens möjlighet att komma in i lägenheten är beroende av ändamålet. Hyresvärdens rätt till tillträde av lägenheten i vissa fall regleras i jordabalken 12 kap, vanligen kallad hyreslagen. I jordabalken 12 kap 26 § stadgas att hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn. Detta innebär att du som hyresgäst är skyldig att låta lägenheten visas för spekulanter. Eftersom du sagt upp din lägenhet så är det nödvändigt för hyresvärden att kunna visa upp denna för eventuella framtida hyresgäster. Således är det okej att din hyresvärd redan från första månaden av uppsägningstiden visa lägenheten som du hyr för spekulanter.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare