Hyresvärd vägrar lämna ut mina saker

Hej, jag har varit inneboende i en lägenhet och har blivit anklagad för att ha stulit, vilket jag förnekar. Ägaren till lägenheten har hotat mig och sökt upp mig hos mina vänner. Nu är en polisanmälan gjord, men jag undrar hur jag ska bära sig åt för att komma åt mina saker, då lägenhetsinnehavaren har låst överlåset och jag kommer inte åt mina saker. Dessutom har min vän saker kvar där. Vad händer om lägenhetsinnehavaren har stulit värdesaker av mig och min vän?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få ut dina saker rekommenderar jag att du vänder dig till Kronofogden och ansöker om s.k. särskild handräckning. Särskild handräckning används b.la. då någon olovligen tagit besittning av annans egendom.

Du kan också anmäla saken till Polisen. Det brott som främst verkar aktuellt är olovligt förfogande alt. egenmäktigt förfarande (se 10:4 och 8:8 brottsbalken). Om han dessutom tar dina/dina vänners saker bör det bli fråga om stöld alt. förskingring (8:1 och 10:1 brottsbalken).

Brottsbalken finns https://lagen.nu/1962:700

Lawline RådgivareRådgivare