Hyresvärd kan inte ändra hyresavtal i efterhand

Jag bor i en hyresrätt där det står på mitt hyresavtal att hyran är 3988:-/mån. Det är även ifyllt av uthyraren att värme & vatten ska ombesörjas av hyresvärden. Efter 1 månads boende i lägenheten fick vi en chock elräkning och det visade sig att värme inte ingår! Nu vill hyresvärden skriva om avtalet så att vi måste stå för värmen. Kan dem göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej det kan de inte göra. Detta är ett avtalsrättsligt problem, och jag har inte så många paragrafer att hänvisa till, värt att kolla är 1 § i avtalslagen (se https://lagen.nu/1915:218#P1S1).

Vad som gäller här är principen om att avtal ska hållas. Ni har alltså gemensamt tecknat på ett avtal som ni i ögonblicket för tecknandet var överens om. Detta avtal ska hållas. Det är alltså upp till båda parter, ni och hyresvärden, att kontrollera vad som står i avtalet. För så fort ni skrivit under avtalet anses det som att ni gått med på det, och detsamma gäller såklart för hyresvärden.

Det kan vara enkelt att ge vika sig i såna här situationer, men principen om att avtal ska hållas är otroligt stark. Det finns vissa undantag när den principen inte ska hållas, de finns i 28e – 38e paragraferna i avtalslagen, men det är inget som omfattas här. En hyra på ungefär 4 000 är inte heller så pass låg att ni borde insett att el eller dylikt skulle betalas av er. Min bedömning är alltså att ni har ert på det torra i detta fall.

Hur ska ni då gå väga nu?

Som sagt så säger jag att detta är ett solklart fall som ni verkligen inte ska ge vika i. Mitt tips är alltså att ni ska bestrida fakturan och inte betala den. Hur detta går till rent praktiskt står väldigt bra på Hallå Konsuments hemsida, jag bifogar en länk till dem nedan.

Jag säger att de inte kan skriva om avtalet, men om ni båda går med på att ändra i avtalet så är det såklart möjligt. Så skriv inte under ett nytt avtal där detta inte ingår. Hävda istället att ni har ett avtal och att detta ska hållas. Se även till att förvara det nuvarande avtalet så det inte försvinner så att ni kan använda det som bevis om de skulle ta det till domstol, vilket jag betvivlar.

Jag hoppas ni fått svar på er fråga, kvarstår några funderingar så lämna en kommentar här på Lawlines sida så svarar jag på den så fort som möjligt.

Hur en faktura bestrids: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/bestrida-felaktig-faktura/

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare