Hyresvärd bytte lås efter erlagd deposition

Hej!

Jag har skrivit inneboendekontrakt med tillträde 1/7 samt betalat första hyran och deposition. Då kontraktsskrivning och betalningen skedde redan 3v i förskott kom vi överens om att jag bara skulle erhålla en dörrnyckel vid kontraktsskrivning, och den andra vid tillträdet. Jag har nu upptäckt att hyresvärden har bytt lås till dörren och jag får inte tag i personen. Har jag rätt att anmäla honom för avtalsbrott samt få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom din motpart inte har uppfyllt sin del av avtalet har avtalet brutits. För de kostnader som åsamkats dig kan du få kompensation i form av skadestånd. Om din motpart har haft uppsåt att lura dig kan motparten också ha gjort sig skyldig till bedrägeri.

Slutsatsen är att du borde polisanmäla hyresvärden.

Mikael JonassonRådgivare