Hyresvärd bedragit hyresgäst på pengar för renovering

Hej, jag har nyss flyttat från en hyresrätt som jag bot i 6 år och då påpekade hyresvärden att tapeten i köket var tvungen att bytas på grund av några fettfläckar så efter en månad fick jag en räkning på 3400 kr . Men när jag fråga efter faktura på jobbet som hade gjorts så kundej ag inte får det men istället fick jag en *Specifiering ersättning där det stod. Tapet-2240kr Avräkning -1034, Spackling 12m2 65kr/m2 780kr och Etableringkostnad 2401kr. Men då jag sen pratatde med den nya personen som flyttat in i lägenheten så sa hon att hon fick tjata sig till lite färg till att målaom köket själv eftersom köket var ok och inte behövde renoveras. Kan Hyresvärden göra så att dom tar betalt för att en professionell gör jobbet då dom tvingar den nya gästen att göra det själv ifall hon vill ha det gjort ? tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din före detta hyresvärd har krävt dig på ersättning, för ett arbete som de faktiskt inte utfört.

Bedrägeri

Brottet bedrägeri regleras i 9 kap. 1 § brottsbalken (här). För att brottet ska vara aktuellt krävs att någon genom en vilseledande handling förmått någon till en handling eller underlåtenhet, som lett till vinning för den vilseledande och skada för den vilseledde. I detta fall skulle vilseledandet vara, att hyresvärden krävt dig på ersättning (vinning) för ett arbete som inte utförts som du ska betala (förlust). Visserligen kan det vara så att hyresvärde avser att genomföra en renovering för skada du åsamkat lägenheten. Men de kan inte kräva dig på ersättning förrän de faktiskt genomfört den. Skulle de ändå genomföra en renovering efter att de krävt dig på betalning, ska du få tillbaka pengarna som inte gick till att täcka renoveringskostnaderna.

Råd

Du bör inte betala fakturan om du anser att den är felaktig. I det fall du anser att du är skyldig att betala endast en del av den så gör du det och meddelar hyresvärden om varför du endast betalar en del. Du kan även bestrida fakturan. Skulle hyresvärden gå vidare och skicka ett inkassokrav, så bestrider du det och motiverar att du inte anser att kravet är befogat. Hyresvärden måste då ta ärendet vidare till allmän domstol som får göra sin bedömning.

Du kan även ta kontakt med hyresnämnden som kan medla, det vill säga hjälpa dig och hyresvärden att komma fram till en lösning. De kan dock inte fatta något beslut i tvisten. Hyresnämndens hemsida med kontaktuppgifter hittar du här.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare