Hyresrätts förverkande

Min lägenhetsdörr har blivit utsatt för yttre skador. Någon har huggt i den med yxa natten mot fredag denna vecka. Det har blivit hål genom dörren. När jag kom hem fredag morgon polisanmälde jag detta och ringde sedan min hyresvärd som svarade med att fråga ut mig om jag hade någon efter mig (vilket jag inte har) och sedan vräkte han mig. Är det rätt handlat av min hyresvärd?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Hyresförhållandet regleras i hyreslagen (HL), https://lagen.nu/1970:994#K12.

För att hyresrätten ska vara förverkad och hyresvärden ska kunna säga upp ditt kontrakt krävs i detta fall att du har vanvårdat lägenheten eller utsatt boende i din närhet för stora störningar i boendet, se 42 § p. 6 och 25 §.

Att du har blivit utsatt för brott, bestående i att någon med en yxa har gjort åverkan på din ytterdörr utgör inte en rätt för din hyresvärd att säga upp kontraktet. Om du upplever fortsatta problem med hyresvärden så rekommenderar jag dig att vända dig till hyresnämnden.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare