Hyresrätt trots brottslighet

Hej

Skrev en fråga tidigare till er och fick svar. Nu gäller det en annan fråga. Kan man hyra lägenhet trots att man åkte dit för snatteri för 4-5 månader sen?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Det finns inget legalt hinder mot att hyra en lägenhet trots att man har begått ett brott. Däremot har hyresvärdar en frihet att välja vilka personer de vill bevilja hyresrätt. Det är möjligt att en hyresvärd ställer krav på att du som blivande hyresgäst inte ska ha begått något brott, men det är nog inte så vanligt. Krav på ordning i privatekonomin är däremot vanligt.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare