Hyresrätt dåligt skick

hej!

Jag var tvungen att bo i en renoveringslägenhet och där bodde jag ungefär 9 månader och under denna tid var livsförhållandet mycket dåligt, det var väldigt kallt på vintern, isoleringen var också väldigt dålig och den ledde till att jag blev sjuk hela tiden , jag har aldrig varit sjuk på det här sättet, jag var tvungen att åka till vårdcentral eller till akutmottagning minst en gång per vecka pga förkylning , influensa och astma , min man och mitt barn var också väldigt sjuka och vi kunde inte göra nånting eftersom våga hyresvärd inte göra nånting och vi var rädda att vi hamnar på gatan .

Jag fick en hård kall astma och enligt doktorn hade jag riskerat min hälsa , han förklarade till mig att det är kylan är den största orsaken till det , jag berättade också att vi bor i en dålig lägenhet och där är livet

är outhärdligt. Han sa att det går inte att leva i denna lägenheten längre och det var bättre att hitta en annan bostad.

Jag kollade nyligen på min journal och jag var chockad av de antal gånger jag varit på sjukhuset under de tre sista månader .

Min fråga gäller att jag vill kräva en skadestånd / ersättning mot min ex hyresvärd, hur gör man då ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresvärd är skyldig att hålla lägenheten "i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet" (Jordabalken 12:9, 12:14), såvida inte tidigare har avtalats om att lägenheten är i sämre skick. Har du vänt dig till hyresvärden och påtalat felen (bristande isolering)? Bristerna kan medföra att du antingen har rätt till nedsättning av hyran då lägenheten är i bristfälligt skick, och rätt till skälig kostnadsersättning föreligger. I annat fall har du möjlighet att få rätt till skadestånd genom den skada du lider. I sådant fall förutsätter detta att du kan styrka att du lidit skada och att denna skada orsakats av hyresvärdens försumlighet. Andra alternativ kan vara att du har rätt till uppsägning i förtid (om hyresvärden ej åtgärdar problemet) eller s.k. åtgärdsföreläggande, innebärande att du kräver att hyresvärden reparerar skadan.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta din lokala hyresnämnd där du bor, eftersom dessa medlar mellan hyresvärdar och hyresgäster och se om de kan hjälpa dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare