Hyresrabatt under balkongrenovering?

Hej, vi bor i en 75kvm 3:a, 4 trappor upp, på Gärdet och vår hörnbalkong (9 meter) har varit avstängd för bruk under maj-september, de fem mest attraktiva månaderna.

Till saken hör möjligen också att fönstren i två rum under tiden varit täckta av ogenomskinlig plast och att det utanför de övriga fönstren varit byggställningar samt en hissplattform som löpt upp-och-ned längs fasaden.

Bortsett från andra nackdelar, som insyn, smuts och buller är det väl tveklöst "men i nyttjanderätten" (heter det visst i Hyreslagen) av lägenheten?

Men finns det någon praxis om hur en rimlig storlek på sådana nedsättningar kan vara?Värden erbjuder 2 000 kronor i rabatt (400 kr/månad) för hela perioden, att ställa mot vår hyra på 8000/månad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hyresgästföreningens jurister har tagit fram vissa procentuella nyckeltal för vad som är rimligt att kräva när du inte kan nyttja din lägenhet till hundra procent. Det är en schablon som man kan utgå ifrån, men det bör påpekas att procentsatserna endast ska ses som vägledning. Det betyder att varje fall är individuellt och ska bedömas enskilt.

Talen som Hyresgästföreningen har tagit fram grundar sig på rättsliga avgöranden och på olika överenskommelser mellan föreningen själv och olika fastighetsägare.

Vad gäller begränsad eller ingen tillgång till sin balkong är hyresnedsättningen enligt Hyresgästföreningen 5 procent (inglasad kan ge mer). Eftersom det handlar om en renovering av er balkong är det alltså indirekt tal om en ombyggnation av er lägenhet. En sådan störning kan ge upphov till 0-100 procent hyresnedsättning enligt schablonen. Med tanke på att det är en balkong, som dock inte kunnat utnyttjats under sommarperioden, torde hyresnedsättningen på denna punkt dock inte vara 100 procent. Om inte annat genererar en balkongrenovering buller vilket kan ge 10-35 procents hyresnedsättning.

Med hänvisning till ovan nämnda procentsatser har din hyresvärd troligen endast tagit ingen eller begränsad tillgång till balkong i beaktning. Någon hyressänkning för grunden ombyggnation av er lägenhet eller buller har således inte förekommit. Det torde vara rimligt varför ni bör vara berättigade till en större hyressänkning än de 400 kr/månaden ni har blivit tilldelade. Dock kan jag med säkerhet inte uttala mig om att det är hundraprocentigt korrekt eftersom de procentuella siffrorna är individuella och ska bedömas från fall till fall. Vidare bör tilläggas att du troligen inte kan begära ytterligare nedsättning av hyran på båda grunderna du i nuläget inte har fått någon nedsättning för. Men summan bör vara större än 400 kr/månad med hänvisning till Hyresgästföreningens nyckeltal.

Lycka till!

Jag hoppas att jag kunde bringa en viss klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Med Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare