Hyreshöjning efter renovering

Hej! Jag har precis flyttat in i min sambos lägenhet (hyresrätt) och i samband med detta renoveras badrummet. Idag kom vår första räkning med ett tillägg på månadshyran på 200 kr för renoveringen. Det jag undrar är dels om det är en rimlig höjning men också om han har rätt att göra den höjningen hur som helst?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om hyresvärden vill ändra hyran så ska den skriftligen meddela er om detta enligt 12kap 54§Jordabalken (JB). Tycker ni att hyreshöjningen är felaktig så kan ni motsätta er detta enligt 12kap. 54a§ andra stycket JB (inom två månader). Om ni motsätter er hyreshöjningen så kommer hyresnämnden sätta hyran till ett skäligt belopp enligt 12kap 55§ JB. När man bedömer om beloppet är skäligt tar man hänsyn till andra lägenheter med liknande standard.

Det är vanligt att hyresvärden höjer hyran efter en renovering då lägenhetens bruksvärde ökar. 200kr i höjd hyra för ett renoverat badrum lär tyvärr ses som en rimlig hyreshöjning. Är det däremot bara underhåll såsom byte av toalettstol, nytt handfat o.s.v. så har hyresvärden inte rätt till högre hyra. Har hyresvärden däremot exempelvis lagt nytt golv, satt dit kakel o.s.v. så har hyresvärden möjlighet att kräva högre hyra.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare