Hyresgästs skyldighet att lämna tillträde vid försäljning

Hej!

Jag och min sambo hyr ett hus där hyresvärden nu sagt upp kontraktet då fastigheten ska säljas. Vi har 3 månaders uppsägningstid. Har vi skyldighet att upplåta fastigheten för visning mm under denna tid? Har sett lite olika alternativen här på sidan hur hyreslagen skall tolkas när det gäller detta.

Mvh Clara

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gällande frågor angående hyresrätt så är det Jordabalkens (JB) 12 kapitel som gäller, den s.k. hyreslagen. Definitionen av lägenhet, som lagen avser, omfattar även uthyrning av enfamiljshus.

Enligt 12:26 JB så har hyresvärden rätt till tillträde till bostaden för visning av lägenheten när lägenheten är ledig till uthyrning. Formuleringen ger därmed inte någon skyldighet för hyresgästen att lämna tillträde med anledning av en planerad försäljning, utan endast i fall då hyresvärden planerar att ge visning för uthyrning.

Ni har därmed ingen skyldighet att under uppsägningstiden lämna tillträde åt hyresvärden med anledning av försäljningen.

Jag hoppas jag gav svar på din fråga. Behöver du vidare rådgivning så är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se, lycka till!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare