Brister i lägenhet på tillträdesdagen

Jag och min kille har skrivit på ett hyresavtal där det står lägenheten har balkong och det Visar sig sedan efter inflyttning att den inte har det. Vi kollade inte lägenheten innan inflyttning då dem inte kunde erbjuda visning när vi kunde. Vi kan inte göra mycket nu då vi sagt upp våra förra lägenheter. Vad kan man göra och begära i ett sådant läge? Kan man kräva skadestånd eller någon månads fri hyra?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Enligt jordabalken12:9 (JB) så skall lägenheten motsvara det skick som avtalet beskriver. Om avtalet då anger att balkong ingår i lägenheten men att balkong inte finns på tillträdesdagen så rör det sig om en så kallad brist i lägenheten. I detta fall kan JB 12:11 göras gällande. I denna paragraf finns särskilda möjligheter för er att tillgå så att ni kan möta problemet.

Utifrån er situation så skulle jag se till punkt 3 i JB 12:11. Punkt 3 innebär att så länge lägenheten är i bristfälligt skick (i ert fall avsaknad av balkong) så har ni rätt till skälig nedsättning av hyran.

Jordabalken ger även möjlighet att kräva ersättning för eventuell skada ni har lidit i och med bristen enligt punkt 4 men det kräver att ni kan påvisa att ni faktiskt har lidit skada på grund av bristen. Punkt 4 är mer lämpad vid situationer såsom där bristen är en vattenläcka eller liknande.

Enligt punkt 5 så har ni dock möjlighet att förelägga hyresvärden att avhjälpa bristen. Ett sådant förfarande är mer lämpligt om ni föredrar balkong med avtalad hyra framför nedsatt hyra i framtiden. För ett sådant föreläggande ska meddelas krävs det en ansökan från er till hyresnämnden som i sin tur hör av sig till er hyresvärd.

Svaret ovan är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, om ni behöver vidare rådgivning för att skriva ett brev till er hyresvärd så rekommenderar jag att ni kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare