Hyresgästs förverkande.

kan även hyresgästen åberopa att hyresrätten är förverkad vid försenad hyresbetalning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det finns flera grunder för hyresvärdens rätt till att förverka en hyresgästs hyresrätt, och en sådan är just sena hyresinbetalningar. Om hyresrätten förverkas och hyresgästen flyttar ut, finns inga fler hyror att betala från punkten då hyresrätten förverkades.

Jag tolkar din fråga som att hyresgästen hävdar att hyresrätten är förverkad och att denne därför inte tänker betala hyror. Om det är så att hyrorna hänför sig från tiden innan förverkandet så är det inte en grund som är möjlig att hävda; hyrorna ska betalas ändå. Om det rör sig om tiden efter förverkandet skulle det kunna vara ett rimligt åberopande, men det beror på samtliga omständigheter.

Jag hoppas att jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare