Hyresgästens uppsägning vid uthyrning av egen bostad

Hej! Jag hyr ut mitt hus och vi skrev kontraktet i maj det började gälla från 1 juni. Redan i slutet av juni säger min hyresgäst upp kontraktet via sms. Vi skrev att uppsägningstiden var på tre månader, funderar nu på vad som gäller eftersom det har kommit en ny hyreslag om en månadsuppsägning. Min hyresgäst åberopar nu den. Vad är det som gäller? Mvh Sussie

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av vad jag kan utläsa ur din fråga är lagen om uthyrning av egen bostad tillämplig i ditt fall, då det uppfyller kriterierna i 1 § då uthyrningen tycks vara utanför näringsverksamhet, avse annat än fritidsändamål och inte avser en andrahandsuthyrning.

Enligt 3 § 2 st. gäller att hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen.

Övergångsbestämmelserna till denna lag stadgar att lagen träder i kraft den 1 februari 2013, det vill säga cirka tre månader innan ert avtal slöts. Det är endast avtal som ingåtts före ikraftträdandet som 12 kap. jordabalken (”hyreslagen”) ska tillämpas på i fall som detta.

Tyvärr gäller enligt 2 § i lagen om uthyrning av egen bostad att avtalsvillkor som i jämförelse med lagen är till nackdel för hyresgästen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Detta innebär således att det ni kommit överens om inte kan åberopas mot din hyresgäst och att hyresavtalet löpte ut per den sista juli.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Med vänlig hälsning

Josefin HögsanderRådgivare