Hyresgästens förtida uppsägning av avtal

Hej! Jag har skrivit kontrakt med ett par som har hyrt del i min villa för en tidsbegränsad tid (29/8- 5/10). De har betalat en deposition på 3000 kr och hyra för perioden med 3800 kr.

Idag, den 2/9 kommer de och säger att de, hittat ett bättre boende, och att de kommer att flytta ut den 4/9.

Min fråga: Har jag rätt att behålla hela eller delar av hyran? Jag har t ex köpt en microvågsugn, en induktionsplatta, madrasskydd och litet kuddar. Jag har röjt ur och städat massvis med timmar. Burit upp saker på vinden som nu ska bäras ner osv osv. Depositionen återbalar jag självklart till fullo om ingen skada uppstått på denna korta tid.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har ingått ett hyresavtal för begränsad tid enligt Jordabalken 12 kap. 3§. Då hyrestiden är mellan två veckor och tre månader gäller en uppsägningstid om en vecka, om inte längre uppsägningstid är avtalad. Tiden mellan den 29/8 och den 2/9 har de bott i huset, och för den tiden ska de givetvis betala hyra. Den 2/9 sade de upp avtalet och uppsägningstiden är en vecka, därför ska de betala hyra även för den tiden fram till den 9/9, se Jordabalken 12 kap. 4§ 2 st.

Kostnader och besvär som man har haft för att iordningställa bostaden står man själv risken för, det är ingenting som berättigar dig till att behålla mer av hyran eftersom det inte är någon extrakostnad i samband med uppsägningen av avtalet.

Sofia LinderRådgivare