Hyresgästens dröjsmål med hyresbetalning

Hur gör jag om min hyresgäst inte betalar. Har kontrakt på att det ska betalas senast sista vardagen månaden innan.

Vad gör jag och hur beter jag mig om pengarna inte kommer in?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresförhållandet regleras i Jordabalkens 12:e kapitel (här). Reglerna ser lite annorlunda ut beroende på om det är en bostad du hyr ut (bostadshyra) eller en lokal (lokalhyra). Eftersom det inte framgår av din fråga så kommer jag att redogöra för båda alternativen.

Om din hyresgäst dröjer med att betala hyran har du som hyresvärd en möjlighet att säga upp hyresavtalet i förtid, under förutsättning att hyresgästen dröjt med hyran mer än en vecka (bostadshyra) respektive 2 dagar (lokalhyra) efter den förfallodag ni avtalat om, se 12 kap 42 § Jordabalken (här).

Har det gått mer än en vecka, respektive 2 dagar för lokalhyra, så finns det alltså grund för att säga upp hyresavtalet. Du som hyresvärd har dock i så fall en skyldighet att underrätta din hyresgäst om att hyresrätten kan återvinnas, det vill säga fås tillbaka, genom att hyran betalas inom 3 veckor (bostadshyra) eller 2 veckor (lokalhyra). Om din hyresgäst fortfarande inte betalat efter dessa 3 respektive 2 veckor och denne inte har haft ursäktliga skäl för sitt dröjsmål, såsom sjukdom eller någon annan oförutsedd omständighet, så har du som hyresvärd rätt att verkställa vräkning av hyresgästen, se 12 kap 44 § stycke 4 Jordabalken (här).

För att med hjälp av kronofogdemyndigheten kunna tvinga fram flytten respektive den uteblivna betalningen krävs det en så kallad "exekutionstitel". En sådan kan du få genom att hos kronofogdemyndigheten ansöka om dels handräckning för avflytten, dels betalningsföreläggande för hyresbeloppet, se 2 och 3 §§ Lagen om betalningsföreläggande och handräckning (här).

Hoppas att denna information varit till hjälp,

Lawline RådgivareRådgivare