Hyresgäst som ska flytta vägrar betala för el

Hyresgästen vill flytta ut och vägrar betala för el trots att han ska enligt vårt kontrakt. Elverket tvingar hyresvärden att betala under tiden tvisten pågår. Har hyresvärden det yttersta ansvaret mot elverket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 12 kap. 42 § 1 st p. 1 jordabalken (1970:994) har du som hyresvärd rätt att säga upp avtalet i förtid om inte hyresgästen betalar hyran. Detta gäller även el. Eftersom hyresgästen ändå vill flytta är uppsägning inte någon vidare lösning på problemet. Dock är hyresgästen skyldig dig pengar för avseende elen enligt ert avtal och detta kan du kräva av honom trots att han flyttar. Det är möjligt att mot en avgift kräva in pengarna med hjälp av Kronofogden, instruktioner för hur du gör detta hittar du HÄR. Då hjälper Kronofogden dig att kräva in den skuld som hyresgästen är skyldig att betala.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare