Hyresgäst skyldighet att ersätta låsbyte på grund av borttappad nyckel

Hejsan!

Jag befinner mig för närvarande i en ganska prekär situation som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Det är så att jag har en hyreslägenhet där jag är förstahandskontraktsinnehavare. Jag har i denna lägenhet en inneboende som också bor här, eftersom det är en trea vars hyra jag inte har råd med själv. För ett tag sedan gjorde jag den absurda upptäckten att min inneboende stjäl av mig, och sedermera har jag sagt upp hennes kontrakt. Hon har tre månaders uppsägningstid. Jag har inte polisanmält henne för någon av sakerna hon har tagit eftersom det i de flesta fall rör sig om saker som kostar extremt lite (vinflaskor, en mascara) och i det allvarligaste fallet (en bilnyckel som plockats av från min nyckelknippa som jag sedan hittade i hennes byrålåda) ändå inte är något jag kan bevisa.

För ett par veckor sedan tappade hon bort hemnyckeln. Jag har efter samtal med min egen hyresvärd fått besked om att tillverkning av nya nycklar kostar 500kr (denna summa har hon betalat till mig) och att ett eventuellt låsbyte skulle kosta mellan 2000-2500kr. Nu vill hon ha en ny nyckel. Jag har sagt att hon får en ny nyckel mot en deposition på 2000kr (den kostnad jag blir stående med för ett eventuellt låsbyte om hon skulle tappa bort en nyckel till), samt upprättat ett kontrakt i vilket detta stipuleras. Efter en intensiv sms-konversation under dagen har hon sagt att hon vägrar detta, samt hotat med att "gå vidare med saken" om jag inte ger henne en ny nyckel. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en tvist hade du som påstått stöld haft bevisbördan och eftersom du nämner bevissvårigheter gällande eventuella stölder, tolkar jag det som att huvudfrågan är: vilken skyldighet din inneboende hyresgäst har att ersätta ett potentiellt låsbyte, samt ifall du kan ställa en nyckel som säkerhet för att hon betalar.

Eftersom detta inte verkar vara reglerat i ert avtal tillämpar vi 12 kap. jordabalken (JB) som reglerar hyresförhållanden fullt ut. Se lagen här!

Enligt 12 kap 24 § JB gäller att hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hennes vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hennes hushåll eller gästar henne eller av annan som hon inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hennes räkning. Detta innebär att din inneboende är ersättningsskyldig för skadan som du lidit ifall nyckeln tappats på grund av hennes vårdslöshet.

I ditt fall har din inneboende gått med på att betala för en ny nyckel. Dock kan skadan som du lidit av att en nyckel är borta omfatta mer än själva nyckeln i sig eftersom det kan behövas göras ett låsbyte. I sådana fall bör din inneboende vara skyldig att ersätta dig för hela skadan ifall det orsakats av hennes vårdslöshet. Detta förutsätter dock att ni inte förlikt er tidigare genom hennes betalning på 500 kronor.

Utifrån min bedömning kan du inte vägra att ge henne en nyckel till sitt hem endast på grunden att hon ska ersätta hela skadan först. Hon är fortfarande din hyresgäst och ert hyresavtal består fortfarande vare sig hon är ersättningsskyldig för skadan eller ej.

Det du kan göra är att kolla upp ifall hela låscylindern behöver bytas ut eller ifall det räcker att byta nycklar och programmera om låscylindern, vilket kan vara ett billigare alternativ. Du kan även kolla ifall ditt försäkringsbolag täcker borttappade nycklar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare