Hyresgäst sen med hyra

Hej Lawline,

Jag och min sambo hyr ut vår bostadsrätt i samband med arbete utomlands. Vi har fått godkännande av föreningen och har ett skriftligt kontrakt med hyresgästen. Hyresgästen har vid upprepade tillfällen varit sen med hyran och vi är oroliga att hen inte kommer att betala alls framöver.

Om det sker, att hyresgästen inte betalar hyran, vart ska vi vända oss då för att få hjälp med att kräva in den utestående hyran?

Finns det något vi kan göra för att sätta press på hyresgästen som är sen med att betala hyran?

Vänligen,

FS

Lawline svarar

Hej,

hyresavtal regleras i det 12:e kapitlet i Jordabalken (JB). Kapitlet kallas för hyreslagen, se här.

Hyresbeloppet för bostadslägenheten ska vara bestämt i hyresavtalet. 12 kap. 19 § 1 st. JB

Angående tiden för betalning av hyran så ska det först och främst regleras i avtalet mellan dig och hyresgästen. Om det inte är avtalat så ska hyran betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads början. 12 kap. 20 § 1 st. JB

Om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen så kan hyresvärden säga upp avtalet i förtid. 12 kap. 42 § 1 st. 1 p. JB

Om hyresgästen inte betalar sin hyra så kan man vända sig till kronofogden. Där ansöker man om ett betalningsföreläggande som är ett riktat krav mot hyresgästen att betala. 2 § 1 st. lag om betalningsföreläggande och handräckning

MVH

Zinar BudakRådgivare