Hyresgäst ansvar för skador

hej ,

jag behöver gärna hjälp av er ,

för 8 månader sen hade min dotter ( 4 år gammal) ramla från stolen hon stog på och höll i skåp dörr som "lätt" ramlade av ..

min hyresvärd säger att jag ska stå för kostnaderna då det är " ytter åverkan" ...

kan det stämma ?

tacksam för hjälpen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det av frågan att du bor i en hyresrätt och kommer därför att besvara frågan utifrån det.

12 kap jordabalken (JB), även kallat hyreslagen, reglerar hyresförhållanden. Se lagen här!

Enligt 12 kap 24 § JB är en hyresgäst ansvarig för att vårda lägenheten under hyrestiden. En hyresgäst är skyldig att ersätta skada som hen orsakar, men också för skada som genom vårdslöshet eller försummelse orsakas av personer i hens hushåll eller personer som gästar hyresgästen. Däremot blir hyresgästen inte ansvarig för rena olyckshändelser. Vid bedömningen om hyresgästen ska ansvara för skadan tittar man på om det finns tillräckliga skäl att kräva att hyresgästen vid användningen av lägenheten i den aktuella situationen borde ha agerat annorlunda. En bedömning måste alltså göras av händelsen i detta fall.

Om det är så att det var en ren olyckshändelse, vilket jag uppfattar det som att det var av informationen i frågan, och den inte hade gått att förhindra, då ska du som hyresgäst inte behöva ersätta skadan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare