Hyresavtalet var bestämt till ett år, men har inte sagts upp - löper det nu på obestämd tid?

Hej

Vi har fått en hyreskontrakt på 1 år av vår hyresvärd. Nu har det året gått och vi har ej fått en förlängning, men vi har inte heller blivit informerade om att vi skall flytta ut. Nu har det gått 2 veckor sedan det löpte ut. Vad skall vi göra? Kan man tolka det som om man fått förlängt? Finns det nån laglig rätt till att det övergår tills tillsvidare kontrakt. Det är en hyresvärd med flera fastighets lägenheter i centrala Göteborg

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om uthyrning av lägenheter finner vi i Jordabalkens tolfte kapitel.

Eftersom hyreskontraktet är bestämt att gälla under ett års tid, så krävs det att hyresavtalet sägs upp för att upphöra att gälla. Lagen lyder att så fort hyresavtalet är bestämt till längre än nio månader, så behöver det sägas upp, vilket är fallet hos er.

Om det är så att ni i hyresavtalet inte har en bestämmelse som berör situationen då avtalet inte sägs upp innan avtalets slut, så börjar avtalet automatiskt hädanefter löpa på obestämd tid, 12:3§ Jordabalken. Av frågan att döma utgår jag från att ni inte har något annat avtalat och därav löper nu ert hyresavtal på obestämd tid. För att detta ska kunna upphöra att gälla krävs en uppsägning av lägenheten, antingen av er eller av hyresvärden.

Jag utgår från att ni inte har avtalat om någon specifik uppsägningstid i hyresavtalet och det medför att ni nu har en uppsägningstid på tre månader (uppsägningen ska ske vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen), 12:4 Jordabalken.

Jag hoppas att detta var er till hjälp och hör gärna av er igen om någon fråga skulle dyka upp!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare