Hyra vid uthyrning av bostadsrätt i andra hand

Hej!

Jag har en fråga angående uthyrning av bostadsrätt. Är det tillåtet att hyra ut sin bostadsrätt i andrahand för mer pengar än vad hyran går på? Måste det iså fall godkännas på något sätt?

Mvh Malin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Olika regler gäller för uthyrning i andra hand av bostadsrättslägenheter respektive hyreslägenheter. De relevanta reglerna som tar sikte på bostadsrätter finns i bostadsrättslagen 7 kapitlet 10-11 §§. Huvudregeln är att bostadsrättsföreningens styrelse måste lämna ett samtycke. Skulle styrelsen inte bevilja uthyrningen finns dock viss möjlighet att istället inhämta ett samtycke från hyresnämnden.

Vad gäller hyran har Hyresnämnden bra information på sin hemsida. Kort sagt får du ta ut en kostnadsbaserad hyra så länge du bara hyr ut en och inte två lägenheter i andra hand. Hyr du ut två får hyran för den första lägenheten vara kostnadsbaserad medan hyran för den andra ska följa hyreslagens regler. En kostnadsbaserad hyra får inte vara påtagligt högre än summan av dina kapitalkostnader och driftkostnader. Kapitalkostnaden beräknas shablonmässigt och driftkostnaden beror i sin tur bland annat på på om du hyr ut lägenheten möblerad, med tillgång till internet och vad du betalar i avgift till bostadsrättsföreningen. Här finns information om och exempel på hur hyran kan beräknas.  Något godkännande krävs inte men då det finns en möjlighet att hyran sänks av hyresnämnden om hyresgästen ansöker om en villkorsändring och hyran är oskälig är det viktigt att sätta en korrekt hyra redan från början. Tyvärr finns ingen möjlighet att begära ut ett förhandsbesked från hyresnämnden avseende om hyran är skälig eller ej utan du får vara noggran då du räknar ut hur mycket du ska ta ut.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare