Hyra ut eller sälja andel av bostadsrätt till ett syskon

Hej!

Min dotter hyr ut sin HSB bostadsrätt, sedan 3 år tillbaka.

Nu hyr min son, hennes bror, lägenheten sedan februari 2016.

Enligt föreningen får han inte bo kvar där längre om han inte "köper in sig" i bostaden.

Min fråga är då:

hur många % måste han gå in o betala??

Bostadsföreningen säger 10%.

Finns det inga undantag när man hyr ut "sin egen" lägenhet till familjemedlem, i detta fall syskon???

Mvh och tack på förhand för info från er.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag börjar med att besvara din fråga om undantag när det gäller att hyra ut sin bostadsrätt till till ett syskon. Det finns undantag när det gäller giltiga skäl för att få hyra ut i andra hand. För att få hyra ut sin bostadsrätt i andra hand kan inte styrelse neka andrahandsuthyrning så länge man har godtagbara skäl. Ett av dessa skäl är just att uthyrning till närstående. Som närstående räknas barn, syskon eller föräldrar. Detta gäller dock endast för en kortare period, ungefär 1 år. Eftersom uthyrningstiden i ert fall har pågått längre tid så ger inte denna bestämmelse någon rätt för din son att hyra lägenheten i andra hand av sin syster.

Precis som föreningen säger så måste han därför äga en del av lägenheten för att få bo kvar. Det är även föreningen som bestämmer hur stor ägarandel som krävs vilket då innebär att din son måste äga 10 % av bostadsrätten. För att få nyttja bostadsrätten måste han även vara medlem i föreningen. Detta framgår av 1 § 6 kap. i Bostadsrättslagen. I samma lag men 6 § i 2 kap. framgår att föreningen kan neka medlemskap om inte annat framgår av stadgarna. Villkoren för medlemskap får dock inte vara oskäliga eller diskriminerande enligt 2 § 2 kap. samma lag.

Föreningen har alltså rätt att kräva att din son ska äga 10 % av bostadsrätten för att få bo där!

Jenny ÅngströmRådgivare