FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/12/2016

Hyra ut bostad genom Air BnB - vad händer vid skada?

Hej,

Jag har övervägt att använda mig av Air Bnb för att hyra ut min lägenhet, jag äger en bostadsrätt och har föreningens medgivande. Men vem blir ersättningsskyldig om någonting går sönder i lägenheten då jag hyr ut den, då jag hyr ut lägenheten med uppsåt att tjäna pengar antar jag att min privata hemförsäkring inte täcker detta.

Jag är också lite nyfiken på vad som skulle hända om någonting gick sönder i fastigheten, som förorsakats av personen som jag hyr ut till.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ditt problem är egentligen inte så svårt att besvara rent konret, och jag kan säga att du sitter ganska säkert i båten.

Först vill jag hänvisa till skadeståndslagen, som finns https://lagen.nu/1972:207. I 2 kap. 1 § skadeståndslagen står att den som orsakar skada ska ersätta den, oavsett om det är en olyckshändelse eller om det skedde medvetet. Juridiskt sett så behöver alltså du inte ersätta skador som dina hyresgäster orsakar. Vad som däremot kan bli svårt är att bevisa att någonting har gått sönder. Mitt tips till dig är att fota så mycket som möjligt i din lägenhet. Hyr du ut den möblerad se till att fota TV:n och dess modellnummer, speglar, fönster, eventuella mattor, möbler, tapeter osv. Som sagt, fotografera så mycket som möjligt innan för att kunna bevisa att sakerna inte var trasiga när du for. Även skador kan vara bra att fotografera, om de skulle finnas, för blir de värre så är det inte du som orsakat dem.

Rörande din fråga om försäkring så kan du läsa i hemförsäkringen vad som gäller. Jag kan däremot nästan med hel säkerhet säga att den inte gäller dina hyresgäster utan den är personlig och gäller enbart för dig eller andra i din familj. Vill dina hyresgäster ha en försäkring så får de teckna en själv. Det kan vara så att din försäkring går in och täcker om något skulle hända och de som bor där inte vill betala, men då måste du kolla dina försäkringsvillkor vad som gäller. Din försäkring kommer däremot inte behövas i detta fall.

En klurighet som kan uppkomma är att en skada sker och dina hyresgäster säger att det var en som de hade på besök som orsakade skadan. Jag har däremot läst villkoren för att hyra bostad via Air BnB. Detta är villkor som du som uthyrare och den som hyr går med på. Jag bifogar en länk till dessa nedan.

I Air BnBs villkor står You acknowledge and agree that, as a Guest, you are responsible for your own acts and omissions and are also responsible for the acts and omissions of any individuals whom you invite to, or otherwise provide access to, the Accommodation. In the event that a Host claims otherwise and provides evidence of damage (“Damage Claim“), including but not limited to photographs, you agree to pay the cost of replacing the damaged items with equivalent items.”.

Air BnB råder alltså även dig också att ta fotografier för att kunna styrka att skadan inte fanns innan uthyrningen, men deras villkor utgör ett bättre skydd för dig än enbart skadeståndslagen. Vad som är viktigt att veta är att skadeståndslagen är dispositiv. Detta betyder att den går att avtala bort. I detta fall har de istället gjort det säkrare för dig än vad skadeståndslagen skulle gjort.

Sammanfattning

Den person som orsakar en skada ska enligt skadeståndslagen ersätta skadan. Det svåra kan vara att bevisa att en person orsakat en skada, se till att samla så mycket bevis som möjligt som talar för att det inte fanns någon skada innan du hyr ut din bostad. Din försäkring behövs inte under uthyrningen eftersom att du får väldigt bra skydd av Air BnB:s uthyrningsvillkor.

Air BnB:s villkor: https://www.airbnb.se/terms

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du några ytterligare funderingar så lämna en kommentar här på Lawlines sida så svara jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare