Hyra för bostadsrätt som hyrs ut i andrahand

Hejsan!

Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andrahand. Jag undrar hur det är med lagar och regler - hur mycket man får ta i hyra för den som hyr i andrahand. Jag tänker att det är skillnad på bostadsrätt och hyresrätt helt enkelt.

Skulle ni kunna hjälpa mig med den frågan? :)

Tack!

Mvh Malin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uthyrning av bostadsrätter finns i lag om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen).

Enligt 4 § privatuthyrningslagen har du rätt att ta ut en hyra som inte påtagligt överstiger kapitalkostnaden och driftkostnaden för din bostad. Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig avkastningsrätna på bostadsrättens marknadsvärde. I förarbeterna till lagen sägs att avkastningsräntan är skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta, vilken nu är - 0,5 %. Avkstningsräntan är inte kopplad till faktiska kostnader utan är en uppskattad kostnad för att ha kapital bundet i bostaden. Om du lånat pengar för att köpa bostaden saknar därför betydelse. Driftkostnaden är däremot kopplad till dina faktiska kostnader för t ex el, vatten, värme och bredband. Om du tänkte hyra ut lägenheten möblerad är det tillåtet att ta ut ersättning för möbelslitage.

Du har alltså rätt att ta en hyra som motsvarar någonstans runt 2,5 % av bostadens marknadsvärde plus driftkostnader du har för bostaden.

Om din hyresgäst sedan ni har avtalat om hyra och andra vilkor blir missnöjd så kan denne ansöka om ändring av hyresvillkoren hos hyresnämnden enligt 4 § privatuthyrningslagen. Om hyresnämnden ändrar villkoren kommer den också besluta att villkoren ska gälla från dagen för ansökan hos hyresnämnden eller, om det finns skäl, från en senare tidpunkt, dock senast från dagen för hyresnämndens beslut enligt 5 §. Detta innebär att du inte kan bli återbetalningsskyldig för att du tagit ut för hög hyra längre tillbaka än till den dagen som hyresgästen gjorde ansökan hos hyresnämnden. Detta skiljer sig från vad som gäller vid hyresrätter.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare