Hyra av stallplats uppsägningstid

Hej hur lång uppsägningstid är det om man inte har något kontrakt på en stall plats ?

Skulle jag kunna stå månaden utt som jag har betalt för och sen flytta.

Hur bindande är ett muntligt avtal om det inte finns några vittnen eller inspelning på det muntliga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du skriver att du saknar kontrakt så förstår jag det som att du menar att du saknar skriftligt avtal, men att ni har avtalat om hyra av stallplats muntligen. Avseende själva boxplatsen så bör jordabalkens 12 kap. i de delar den avser lokalhyra bli gällande. I 12 kap. 4 § jordabalken så anges att gällande lokalhyra på obestämd tid så finns en uppsägningstid om 9 månader. Detta gäller alltså om du hyr på obestämd tid, har ni avtalat om en tid då avtalet löper ut så gäller den tiden. Ni kan ju komma överens om att du ska flytta ut tidigare om du vill det, men du har rätt till att vara kvar hela uppsägningstiden.

Muntliga avtal gäller lika väl som skriftliga, så även ett muntligt avtal är bindande för båda parter. Problemet är just med bevisningen, skriftliga avtal är lättare att bevisa än muntliga, vilket gör att man lättare kan få rätt vid eventuell tvist i domstol. Om det inte finns vittnen eller inspelning på muntlig överenskommelse så leder det ofta till att endast ord står mot ord. Svaret på din fråga är därmed att avtalet är bindande även om det är muntligt, men det svåra kan vara att bevisa det.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om du behöver närmare rådgivning och/eller eventuellt ombud så kan du boka tid med en av Lawlines verksamma jurister: här.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare