Hyra av bostadsrätt i andra hand

Hej, Jag tänkte höra hur det ligger till med boende i andra hand, Vi har bott i vår lägenhet mer än två år och nu upphör kontraktet och vi får inte skriva på nytt av föreningen. Ägaren till lägenheten tycker det är bara bra om vi bor där men föreningen vill inte. Har vi inget besittningsskydd eller liknande? Kan man inte bara skriva över kontraktet på mig för att det har stått på sambon innan? Eller hur är regler och lagar egentligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

När jag läser din fråga så tolkar jag det som att det är en bostadsrätt ni hyr i andra hand eftersom föreningen har nekat fortsatt uthyrning. Uthyrning av bostadsrätter i andra hand regleras i 7 kap 10-11§§ Bostadsrättslagen. För att en uthyrning ska vara tillåten måste, enligt 10§, styrelsen godkänna uthyrningen. Lagen ger inget klart svar på under vilka omständigheter en uthyrning i andra hand ska godkännas.

Om styrelsen inte väljer att godkänna uthyrningen, jag antar att det är detta ni menar när ni säger att föreningen inte tillåter er att skriva ett nytt kontrakt, kan möjligen hyresnämnden hjälpa er. Det finns möjlighet för bostadsrättshavaren att vända sig till hyresnämnden för att få frågan om uthyrning i andra hand prövad. När hyresnämnden prövar frågan så ser de enligt 7 kap 11§ Bostadsrättslagen till om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för sin uthyrning och föreningen inte har någon befogad anledning att inte låta er hyra. Då det är ägaren till lägenheten som måste ha rätt att hyra ut spelar det ingen roll om din sambo står på kontraktet istället för dig.

Som exempel på beaktansvärda skäl då uthyrning kan anses godtagbart nämns när en förälder vill hyra ut till sitt barn, eller att någon köpt en lägenhet vilken de har tänkt använda först när de pensionerat sig. Om det finns godtagbara skäl för uthyrning kan föreningen enbart neka er att hyra i andra hand om ni, som personer, inte är lämpliga hyresgäster. Denna bedömning görs främst grundad på er betalningsförmåga.

Här står det mer om hur hyresnämnden kan antas resonera se till http://www.hyresnamnden.se/Domstolar/Hyresnamnden/Hyra-i-andra-hand/Forutsattningar/Specialregler/.

Om ägaren fortsätter hyra ut till er utan tillstånd så kan denne sägas upp och ägarens nyttjanderätt får anses förverkad.

Ni har besittningsskydd till lägenheten då ni har bott där i mer än två år. Skyddet är gentemot ägaren av lägenheten, alltså den som hyr ut till er idag. Dock är skyddet för någon som hyr i andra hand inte särskilt stark och det ger er troligen bara rätt att bo kvar i lägenheten så länge som ägaren inte vill bo där. Besittningsskyddet kan emellertid innebära att ägaren som hyr ut till er kan behöva gå via hyresnämnden för att få tillstånd att bryta avtalet med er. Dock innebär besittningsskyddet inte att ni har tillstånd att bo kvar i lägenheten om ägaren måste flytta. Skulle bostadsrättshavaren sägas upp på grund av ogiltig uthyrning i andra hand, alltså om ägaren hyr ut till er utan tillstånds, kan inte er besittningsrätt ge er tillstånd att bo kvar.

Om det finns skäl för ägaren att hyra ut bostaden så kan ni ansöka om hyresnämndens utlåtande i frågan och på så sätt möjligen få styrelsen att gå med på fortsatt uthyrning i andra hand trots att de nekat er.

Bostadsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1991:614.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare