FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt03/08/2017

Huvudsaklighetsprincipen vid blandat fång, fastighet.

Kan jag skänka bort 1 miljon till som kompensation för att mina föräldrar skänker mig n fastighet värd ca 2 miljoner?

Lawline svarar

För att något ska klassificeras som en gåva ur ett skattehänseende krävs det att det sker en förmögenhetsöverföring från gåvogiven till gåvomottagaren, vidare ska förmögenhetsöverföringen ha ett benefikt syfte, dvs. anledningen till förmögenhetsöverföringen ska vara är att berika gåvmottagaren. I det här fallet lämnas en motprestation från din sida, dvs. du ger dina föräldrar en miljon kronor för att få en fastighet värd cirka två miljoner kronor. Detta utgör ett s.k. blandat fång.

När det gäller överlåtelser av fastigheter genom blandat fång tillämpas den s.k. huvudsaklighetsprincipen vilket innebär att hela överlåtelsen av fastigheten betraktas som en gåva ifall det finns en gåvodel. En gåvodel finns då fastighetens värde (taxeringsvärdet, det år den överlåts och alltså inte utifrån inköpsvärde eller marknadsvärde) överstiger ersättningen värde. Resultatet av det här är att dina föräldrar inte kommer att behöva betala reavinstskatt på försäljningen och att du enligt kontinuitetsprincipen, 44 kap. 21 § inkomstskattelagen, träder in i dina föräldrars skattemässiga situation vad avser fastigheten. Notera att detta enbart gäller ifall fastighetens taxeringsvärde överstiger ersättningen du ger dem.

Så länge ersättningen understiger taxeringsvärdet kommer således överlåtelsen att betraktas som en gåva, skulle ersättningen däremot överstiga 85 % av fastighetens taxeringsvärde året före då lagfarten beviljades kommer dock du att behöva betala stämpelskatt enligt 5 och 9 § lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter.

Med vänliga hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare