Husvagn - Samboegendom

Jag och min sambo har gått skilda vägar och vi hade inget samboavtal.

Det jag funderar över är husvagnen som jag står som ägare på, ska man dela den lika vid en försäljning eller hur fungerar det.

Vi hade den inne här på sensommaren för en reparation som är ett försäkringsärende men vi hade också bett om en del saker som vi ville ha hjälp med som inte försäkringen inte täckte. Under denna tid som husvagnen var på lagning så separerade vi och min sambo sa ifrån sig allt. Jag bad honom flera gånger om han kunde dra hem vagnen då den är så stor att det behövs ett e- kort för att dra den, men hela tiden skyllde han på olika saker för att slippa och samtidigt visste han att jag inte kunde köra hem den.

Det drog verkligen ut på tiden så när kylan kom så måste jag ju se till att den kom inomhus och verkstaden ville ju inte ha den kvar, så jag fick hjälp av en god arbetskamrat att dra hem den, fick efter mycket letande tag på en förvaringsplats (då den vi hade förut inte var kvar). jag fick se till att den blev besiktad och fick betala kostnaderna till försäkringsbolaget, till verkstan, besiktningen och hemtransport. jag har även ett lån på husvagnen kvar som min förra sambo inte vill vara med att betala.

Men nu när allting är fixat och betalt kommer han och kräver halva beloppet vid en ev. försäljning till våren.

Har han verkligen efter han likgiltighet rätt till det??

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline. Regler om vad som gäller mellan sambor finner du i Sambolagen.

Med sambor menas två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och som dessutom har gemensamt hushåll, Sambolagen .

Eftersom ert samboförhållande nu har upphört ska, om någon av er begär det, en bodelning göras. I denna bodelning ska endast er samboegendom ingå och fördelas mellan er. Detta framgår av Sambolagen 8§ 1st. Med samboegendom avses er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag, Sambolagen . Med gemensam bostad förstås den bostad som utgör ert permanenta och gemensamma hem om den också används för detta ändamål. Det innebär att en bostad som huvudsakligen används för fritidsändamål inte utgör er gemensamma bostad och är inte heller samboegendom. Detta framgår av Sambolagen 5 och7§§. Med gemensamt bohag menas sådan egendom som finns i och är avsett för det gemensamma hemmet, t.ex. möbler och hushållsmaskiner. Även här gäller att sådan egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål inte utgör gemensamt bohag och då inte heller samboegendom. Detta framgår av Sambolagen 6 och 7§§.

Eftersom en husvagn inte är något som finns i det gemensamma hemmet och inte heller kan utgöra er gemensamma bostad (se Sambolagen ), är husvagnen inte samboegendom. Detta innebär att den inte ska ingå i en bodelning, vilket i sin tur innebär att din sambo inte har rätt att ta del av den när ert samboförhållande nu har upphört.

Eftersom du står som ägare, och även verkar ha stått för alla kostnader för underhåll och lån, har din sambo inte heller rätt till husvagnen genom någon samäganderätt.

Hoppas att mitt svar är till din hjälp.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare