FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/05/2014

Husrannsakan, polisens befogenhet

Vi har haft livliga diskussioner om polisens rättigheter i vissa situationer. Kan jag neka polisen att titta under kåpan på min kåpsläp vid en vanlig poliskontroll när de misstänker - överlast? - dåligt surrad last? - stöldgods? - jaktbrott?

Om jag kan neka dem i dessa situationer, när får då polisen öppna kåpan?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När polisen vill genomsöka ett slutet förvaringsutrymme som ditt kåpsläp rör det sig om en husrannsakan.

Enligt 28 kap 1 § rättegångsbalken får husrannsakan företas om det finns anledning att anta brott på vilket fängelse kan följa. Anledning att anta är ett mycket lågt beviskrav men i andra stycket av samma § framgår att den som husrannsakan företas hos som huvudregel måste vara skäligen misstänkt, vilket innebär att det krävs misstanke om ett konkret brott. Polisen får således inte genomföra en husrannsakan bara för att de vet att någon brukar begå brott. Att "fängelse kan följa" betyder inte att fängelse behöver följa på det aktuella brottet om det uppklaras, utan bara att fängelse ska finnas med i straffskalan. Finns misstanke om stöld (8 kap 1 § brottsbalken), häleri (9 kap 6 § brottsbalken) eller jaktbrott (43-44§§ jaktlagen) får husrannsakan således företas eftersom fängelse är en möjlig påföljd för dessa brott.

När det gäller dåligt surrad last och överlast har polisen däremot inte någon rätt att genomföra en husrannsakan.

Vissa ytterligare bestämmelser om när polisen har rätt att genomföra husrannsakan finns i polislagen 20-21§§ samt rättegångsbalken 28 kap 2 §. Då dessa inte är omedelbart relevanta för din fråga väljer jag dock att inte kommentera dessa.

En vanlig missuppfattning är vidare att polisen måste visa upp intyg på att de har rätt att genomföra en husrannsakan, någon sådan bestämmelse finns inte och polisen måste alltså inte skriftligt uppvisa att de har rätt att genomföra en husrannsakan.

Här kan du själv läsa lagarna jag nämnt ovan:

Rättegångsbalken

Brottsbalken

Polislagen

Jaktlagen

Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma!

Med vänlig hälsning

David IngvarssonRådgivare