FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/03/2018

Husets värdering vid en bodelning

Jag äger huset till 100%. Jag o min pappa står gemensamt på lånen. Jag är gift och vi ska skiljas. Vad gäller? Kan hon tvinga mig att sälja huset istället för att göra en värdering och bodelning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid äktenskapsskillnad tillämpas bestämmelserna i äktenskapsbalken (ÄktB).

Som makar har ni giftorätt i varandras egendom. Det innebär att ni vid en bodelning har rätt att få vardera hälften av det sammanlagda värdet av era tillgångar. Vid beräkningen av tillgångarna ska respektive makes skulder avräknas. Som huvudregel råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder (1 kap 3 § ÄktB).

Vid äktenskapsskillnad ska som regel er egendom fördelas mellan er genom bodelning (9 kap 1 § ÄktB). I bodelningen ingår ert giftorättsgods. Har du eller din make enskild egendom ingår inte denna i bodelningen (7 kap § 2 ÄktB).

Det eventuella överskott efter det att vardera makes skulder har avräknats utgör nettotillgångarna. Era nettotillgångar läggs sedan samman och delas lika (11 kap 3 § ÄktB).

På frågan om din fru kan tvinga dig att sälja huset så beror det helt enkelt på utfallet av bodelningen. Låt säga att du har nettotillgångar på 900.000 kr, och din fru har nettotillgångar på 700.000. Era sammanlagda tillgångar är därmed 900.000 + 700.000 = 1.600.000 kr. Vid en likadelning ska ni således erhålla vardera 800.000 kr. Du behöver därmed lämna över egendom till ett värde av 100.000 kr till din fru.

Om du har mer nettotillgångar än din fru, har du möjlighet att avgöra vilken egendom du vill ge till henne. Du har även möjlighet att betala motsvarande summa i pengar (11 kap 9 § ÄktB).

Hoppas svaret var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare