FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/11/2014

Husägares rätt att begära tillbaka nyckel från gammal sambo

Hej Jag och min sambo gick för 2mån sedan skilda vägar. Då flyttar han till sin nya sambo. Han har inte gjort någon adressändring. Vi har bott i mitt hus sedan vi blev sambor ca 10 år. Jag ägde villan innan vi blev sambos. Nu vill jag ha igen hans nyckel till min villa. Vi har inte gjort någon delning av de gemensamma ägodelarna än. Kan jag begära tillbaka nyckeln? mvh Carina

Lawline svarar

Hej

Eftersom du ägde huset innan ni blev sambor utgör det inte samboegendom och kan inte bli föremål för bodelning. Då du äger huset har du rätt att begära tillbaka nyckeln.

Victor SundhRådgivare